Inhoud
deel 1
HET EINDE VAN DE KONINKLIJKE PAKETVAART-MAATSCHAPPIJ IN INDONESIË. HISTORISCHE ANALYSE VAN OORZAKEN EN OMSTANDIGHEDEN (R. Koopmans)
- Inleiding
- De Oude KPM: Koloniaal Symbool
- De Onvolledige Dekolonisatie
- Nederlandse Bedrijven als Doelwit
- Soekarno: Fatale Confrontatiezoeker
- De KPM na de Oorlog: Herbouw en Herschikking
- De KPM en Indonesië: Falende Dekolonisatie
- De KPM en de Nederlandse Regering: Wie bespeelde Wie?
- De Pelni: Ontoereikend Alternatief
- Vier maanden impasse
- Uittocht en Verdere Ontbinding
- De Inter-insulaire Scheepvaart na de KPM
deel 2
DE LAATSTE MAANDEN VAN DE KONINKLIJKE PAKETVAART-MAATSCHAPPIJ IN INDONESIË. PERSOONLIJKE HERINNERINGEN
- Impressie van een Waarnemer (M. Sonnenberg)
- Gevangene (A.P. Krul)
- Dolle Dinsdag Drie December en Daarna (R. Koopmans)
- De Laatste dagen van de KPM in Indonesië (R.P. Disse)
- Een Geldzending van de "Bontekoe" (R.P. Disse)
- Het Einde van een Carrière (C. de Lathouder)
- De Overname van het Agentschap Asahan (H.H. Schans)
- De laatste Archipelreis van de "Van Riebeeck" (H. Wijnands)
- Mijn laatste KPM-reis in de Archipel (H. Pronk)
- Verslag Zeeklaar Maken en Vertrek 15 KPM-schepen uit Tandjong Priok (H.H.W. Groot)
- Dagboek van de sleepreis van het ss. Sidajoe met het ss. Blinjoe van Tandjong Priok naar Singapore (H.H.W. Groot)
- Nabeschouwing (R.P. Disse)
- ss Valentijn (F.L.M. Spit) (toevoeging bij de 2e uitgave in oktober 2020)

Het imposante gebouw Koningsplein Oost no.5 te Batavia (vanaf 1950 Medan Merdeka Timur no.5 te Jakarta), gebouwd in de jaren 1918 tot 1923, en sindsdien het hoofdkantoor van de KPM in Nederlands-Indië resp. Indonesië. Thans de zetel van het Directoraat-generaal van Scheepvaart van het Indonesische Ministerie van Verbindingen.