deel 1

Het einde van de Koninklijke Paketvaaty-Maatschappij in Indonesië

Historische analyse van oorzaken en omstandigheden

Inleiding

Op 3 december 1957 werd abrupt een einde gemaakt aan de bedrijfsactiviteiten in Indonesië van de N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, de maatschappij die 66 jaar lang de zeeverbindingen binnen het eilandenrijk had verzorgd, en daarbij een essentiële rol had gespeeld in de economische ontwikkeling van Nederlands-Indië. Die rol speelde zij tot het moment van beëindiging in feite nog, zij het in mindere mate, voor het inmiddels zelfstandig geworden Indonesië.

De gebeurtenis had rampzalige gevolgen, niet het minst voor land en volk van Indonesië. Hoe heeft zoiets dan toch kunnen gebeuren? Welke actoren speelden een rol, wat waren hun beweegredenen en hun doeleinden, waar faalden zij? In de hiernavolgende beschouwing wordt getracht op deze vragen een antwoord te vinden. Daarvoor is het nodig de gebeurtenissen in hun historische context te plaatsen en te bekijken met een iets genuanceerder visie dan in de totnogtoe gepubliceerde KPM-geschiedschrijving is geschied. De hoofdlijn van de gebeurtenissen wordt in deze beschouwing als bekend verondersteld, doch waar nodig en mogelijk wordt deze kennis aangevuld en hetgeen zich afspeelde becommentarieerd en in een breder verband geplaatst. (1)

Altijd en overal wordt de loop der geschiedenis, voor zover door mensen beïnvloed, bepaald door een mengeling van enerzijds rationele beslissingen en anderzijds emoties, sentimenten, hartstochten en dwaasheden van de spelers die op een bepaald moment het spel der geschiedenis spelen. Zo is het ook bij het onderhavige "incident" geweest. Deze constatering geldt voor de spelers aan beide zijden van de speeltafel, zij het wellicht niet in gelijke mate. Het meespelen van irrationele elementen deed het spel ontaarden in een hooglopend conflict. In dat conflict ging de KPM in Indonesië ten onder.


Vorige | Inhoud | Volgende